ارز های دیجیتال رمز نگاری نشده


تعاریف زیادی از ارز های دیجیتال وجود دارد اما اگر بخواهیم یک تعریف کلی داشته باشیم میتوان گفت ارزهای دیجیتال الگوی جدیدی برای پول هستند که معماری مالی موجود را ساده‌سازی کنند تا معاملات، سریع‌تر و ارزان‌تر شود. فناوری و معماری این ارزها، سیستم‌های پولی را غیرمتمرکز می‌کند و امکان مبادله ارزش و پول را بدون نیاز به موسسات واسطه‌ای مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین معامله فراهم می‌کند.

 

نگاهی دقیق تر به ارز های دیجتال

ارز دیجیتال یا پول دیجیتال یک نوع وسیله پرداختی به شکل الکترونیکی است. ارز دیجیتال از نظر ماهیت همچون سکه یا دلار است اما قابلیت لمس ندارد و فیزیکی نیست. یعنی شما می‌توانید با استفاده از ارز دیجیتال پرداختی‌های خود را انجام دهید بدون اینکه آن را حس کنید.

 به‌ طورکلی تمام مسائل مربوط به این ارزها، از مشکلات مربوط به آنها گرفته تا انجام مراحل مختلف جهت انتقال ارز و اطلاع از میزان موجودی، به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود. بنابراین،‌ همیشه برای دسترسی به این نوع ارزها باید در مرحله اول به اینترنت دسترسی داشته باشید.

امروزه ارز دیجیتال در محبوب‌ترین حالت خود بعنوان «یک دارایی جدید» قرار دارد و پیش بینی شده که این نوع ارزها می‌توانند در آینده جایگزین مناسبی برای پول‌های کاغذی باشند. به‌طوری که تکنولوژی‌هایی که ارز دیجیتال برپایه آنها شکل گرفته همچنان درحال پیشرفت هستند.

جالب است بدانید که ارزهای دیجیتال نه‌تنها می‌توانند تمام نیازهای مربوط به پول‌های سنتی را برطرف کنند، بلکه امکانات دیگری از جمله «ایجاد معاملات فوری» و «شفافیت بیشتر در بازار ارز» را هم فراهم می‌کنند. از این رو کشورهای زیادی در نظر دارند که تا چند سال آینده، این نوع ارز را پایه معاملات روزانه مردم قرار دهند.

رمز ارز چیست؟

شاید بپرسید که رمز ارز چیست و چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت در واقع رمز ارز نوعی از ارز دیجیتال است. «کرپیتوکارنسی» یا «رمز ارز» در واقع دسته‌ای از ارزهای دیجیتال است که در آن‌ها از پروتکل رمزنگاری (کدگذاری) برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود.

کلمه «رمزنگاری» در «رمزارز» اشاره به این واقعیت است که در این ارزها از الگوریتم‌های رمزنگاری و تکنیک ‌های رمزنگاری زیادی برای اطمینان از وجود امنیت در سراسر شبکه استفاده می‌شود. این سطح از امنیت باعث شده تا امکان تقلب در دنیای رمزارز بسیار سخت و غیر قابل اجرا باشد.

انواع ارز دیجیتال

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم که انواع مختلف ارز دیجیتال چیست، می‌توان آن‌ها را به دو گروه طبقه‌ بندی کرد کوین ها و توکن ها که کوین‌ها بلاک چین خودشان را دارند و توکن‌ها روی بلاک چین میزبان سوارند و برای دسته بندی کلی میتوان گفت به دسته های : 

  1. رمزارزهای کلاسیک

  2. ارزهای پلتفرمی/ برنامه ای

  3. بسترهای کاربردپذیر (قراردادهای هوشمند)

  4. رمزارزهای حوزه دیفای

  5. توکن بومی صرافی ها

  6. میم کوین یا جوک کوین ها

  7. ارزهای حوزه گیمینگ و متاورس

  8. استیبل کوین یا رمزارزهای باثبات

  9.  توکن های غیر قابل معاوضه یا NFT

  10.  رمزارزهای ارائه دهنده خدمات آنلاین یا Web 3.0

  11. رمز ارزهای حوزه حریم خصوصی

  12. توکن های بی هدف یا شت کوین

  13.  ارزهای دیجیتال حوزه IoT

تقسیم میشوند.

 

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

مزایا :

یکی از علل استقبال گسترده از ارزهای دیجیتال مزایای آن نسبت به سایر اشکال پول و ارز است. در ادامه به بررسی برخی از این مزیت‌ها می‌پردازیم.

امنیت بالا : به دلیل استفاده از الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری، رمز ارزها امنیت بالایی دارند و احتمال تقلب در آن‌ها بسیار کم است.

سرعت و سهولت : از آنجایی که واسطه‌ای در کار نیست انتقال ارز دیجیتال بین دو طرف معامله سریع‌تر از انتقال پول است و به دلیل عدم وجود محدودیت پول‌های رایج، انتقال پول و انجام معامله در مبالغ بالا بسیار راحت است.

شفافیت در عین ناشناس ماندن : تمام تراکنش‌ها از صفر تا صد روی بلاک چین ثبت می‌شود ولی هویت خریدار و فروشنده در معاملات رمز ارزها مشخص نیست.

سود بالا : با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌توان سودهای خوبی کسب کرد. ارزش بازارهای ارزهای دیجیتال در دهه گذشته به شدت افزایش یافته و در مقطعی به حدود ۲ تریلیون دلار رسیده است. از ماه می ۲۰۲۲، ارزش بازار بیت کوین به بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

معایب :

قابلیت سرقت : در صورت دسترسی شخص دیگری به رمز کیف دیجیتال شما، امکان سرقت دارایی وجود دارد.

قابل سوءاستفاده : ارزهای دیجیتال به ذات خود ندارند عیبی ولی می توان از آن‌ها استفاده‌های شرورانه هم کرد و به دلیل مخفی بودن هویت معامله‌گران ارز دیجیتال، امکان استفاده برای بسیاری از فعالیت‌های غیرقانونی فراهم است.

 

امنیت سرمایه گذاری در ارز دیجیتال:

باوجود این‌ که دریافت سود از معاملات ارز دیجیتال و حفظ ارزش دارایی، ویژگی‌های جالبی برای جذب کاربران به دنیای ارز دیجیتال هستند،‌ افراد زیادی نسبت به ایمنی این نوع ارزها نامطمئن هستند، که این موضوع باعث می‌شود از معاملات مربوط به آن دوری کنند.

بلاک چین‌ها و قراردادهای هوشمند امنیت زیادی دارند و نفوذ به آن‌ها بسیار مشکل است. ماینرها و ولیدیتورها دائما در حال رصد شبکه‌ها هستند تا از هک و نفوذ یا تایید تراکنش‌های جعلی جلوگیری کنند. از طرفی دیگر، تاکنون هیچ اخبار منفی درمورد امنیت ارزهای دیجیتال منتشر نشده است. بنابراین، برای ورود به دنیای ارز دیجیتال نیازی نیست که نگران ناامن بودن معاملات این ارزها باشید.



Slide