ارز های دیجیتال رمز نگاری شده یا همان رمز ارز


رمز ارزها نوعی خاصی از ارزهای دیجیتال هستند که بر اساس تکنیک ها و الگوریتم های خاصی برای ایجاد امنیت در سراسر شبکه رمز نگاری می شوند که هدف از این رمز نگاری های پیچیده در ارزهای دیجیتال بالا بردن امنیت شبکه و مقابله با هک و نفوذ به شبکه می باشد .

مقدمه

«رمز ارز» یا «ارز رمزنگاری شده» یک نوع ارز دیجیتال است که به وسیله تکنولوژی رمزنگاری امنیت آن تضمین می‌شود.

کلمه «رمزنگاری» در «رمزارز» اشاره به این واقعیت است که در این ارزها از الگوریتم‌های رمزنگاری و تکنیک ‌های رمزنگاری زیادی برای اطمینان از وجود امنیت در سراسر شبکه استفاده می‌شود. این سطح از امنیت باعث شده تا امکان تقلب در دنیای رمزارز بسیار سخت و غیر قابل اجرا باشد.بنابراین رمزارز از تکنیک‌های رمزنگاری به طور گسترده برای امن کردن انتقال پول بین افراد استفاده می‌کند.

برای درک بهتر مفهوم رمز ارز، بهتر است ابتدا تعریف جامعی از ارز دیجیتال داشته باشیم. درک ارزهای دیجیتال کمک زیادی به درک رمزارزها و جایگاه آن می‌کند. پس از بررسی مفاهیم مربوط به ارزهای دیجیتال، مباحث اصلی رمز ارزها را مطرح خواهیم کرد.

ارز دیجیتال

تعاریف زیادی از ارز های دیجیتال وجود دارد اما اگر بخواهیم یک تعریف کلی داشته باشیم میتوان گفت ارزهای دیجیتال الگوی جدیدی برای پول هستند که معماری مالی موجود را ساده‌سازی کنند تا معاملات، سریع‌تر و ارزان‌تر شود. فناوری و معماری این ارزها، سیستم‌های پولی را غیرمتمرکز می‌کند و امکان مبادله ارزش و پول را بدون نیاز به  موسسات واسطه‌ای مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین معامله فراهم می‌کند.

انواع رمزارز

رمزارزها را می‌توان در دو گروه اصلی زیر طبقه‌بندی کرد:

کوین : سکه یا ارز بومی هر بلاک‌چین به عنوان کوین شناخته می‌شود و هرکوین‌ بلاک چین خودش را دارد ؛ مثلاً اتر که ارز بومی شبکه اتریوم است در این دسته قرار می‌گیرد.

توکن : سکه‌هایی هستند که ارزبومی یک بلاک‌چین محسوب نمی‌شوند ولی قابلیت معامله و تعویض دارند و توکن‌ها روی بلاک چین میزبان سوارند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال

استفاده از رمز ارز‌ها چندین مزیت قابل‌توجه دارد که می‌تواند هرکسی را برای به‌کارگیری و ترجیح آن بر پول واقعی توجیه کند.

مزایا :

یکی از مهم ‌ترین مزیت آن‌ها در انتقال فوری پول و ثبت سریع معاملات است. به دلیل این‌که ارزهای دیجیتال در یک بستر یکسان و بدون حضور واسطه اقدام به ثبت تراکنش‌ها می‌کنند، انتقال پول در این روش بسیار سریع انجام می‌شود. این مدل از انتقال علاوه بر سریع بودن شفافیت اطلاعات بالایی نیز دارد.

رمز ارز یک پول دیجیتالی است، بنابراین به تجهیزات ساخت پول فیزیکی نیاز‌ی ندارد و همین هزینه‌ها را پایین‌تر می‌آورد. از طرفی هم رمز ارز دردسر‌ها‌ی جابه‌جایی پول واقعی که فضا و هزینه‌ها‌ی گزافی می‌خواهد را ندارد.

نکته دیگری که در رابطه با رمز ارز ها وجود دارد این است که می‌توان به کمک رمز ارز‌ها سود قابل‌توجهی به دست آورد و در شبکه‌های ارزهای دیجیتال افراد به صورت مستقیم و بدون وجود واسطه‌هایی مانند بانک‌ها، ارزهای خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند. بنابراین هزینه انتقال در آن بسیار پایین است.

با وجود مزایا، هرگز نباید فراموش کرد که قطعا معایبی هم وجود دارد.

معایب :

مهم‌ترین عیب ارزهای دیجیتال این است که احتمال هک‌ شدن و ایجاد خسارت به‌واسطه‌ی آن‌ها وجود دارد؛ چرا‌که رمز ارز‌ها کاملا در دنیا‌ی دیجیتالی و الکترونیکی فعالیت می‌کنند. بنابراین باید با دقت کامل پیش بروید.

مشکل دیگری که ارزهای دیجیتال با آن روبه‌رو هستند مهم‌ترین عیب ارزهای دیجیتال این است که مشکلات زیرساختی و ذخیره‌سازی هنوز در آن حل نشده باقی‌مانده است. شما برای اتصال به این شبکه‌ها نیاز به زیرساخت اینترنت دارید. تجهیزاتی مثل کیف پول امن دیجیتال و گوشی هوشمند نیز برای انجام تراکنش در این سیستم‌ها نیاز است.

 با توجه به این‌که بیشتر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و قانون‌گذار خاصی بر روی فعالیت آن‌ها نظارت نمی‌کند، امکان نوسانات قیمتی شدید بین آن‌ها وجود دارد. این قضیه ممکن است ریسک‌های زیادی را متوجه تریدرهای ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران این بازار بکند.

 

آخرین مشکل ارزهای دیجیتال نوسان قیمت زیاد و نا‌پایداری ارزش رمز ارز‌ها است بازار ارزهای دیجیتال بازار بسیار سودده اما پرریسکی است. به همین دلیل ورود به این بازار بدون کسب دانش کافی، می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیری شود.



Slide